Post

Jom Belajar Loghat Perak

Ate Bukan Orang Perak.. Ate Nk Blaja Loghat2 Negeri Lam Malaysia Ni. Duk Cari2 Ate Jumpa La Ni....

1. Ate = (habis tu/abis tu)
= cth ayat : "ate(habis tu ) biler lagi nak bersiapnyer... .daghi tidak idok ngomben2?"

2. Berdamor = bersepai
= cth ayat : "miker tughun bukit tu jangan laju sesangat....ka ghang jatuh
tersembam,berdamor muker"

3. Bolen = bogel
= cth ayat : "ater ngaper mandi bolen.....kang cagut dek lintoh kang"

4. Bantei = hentam/pukul/belasah
= cth ayat : "kamu jgn buat pasei ngan dia....kang di bantei nyer kamu"
"payoh benor soalan ni.....bantei jer lah"

5. Bertohor = berlapar / menahan diri daripada makan
= cth ayat :"lakse lubok punyer pasei...aku sanggup bertohor tgh hari nieh"

6. bengkin/bengkeng/bengken = garang
= cth ayat:"ngaper bengken benor kamu ngan bebudok tu mat"

7. Bulor = luntur/lusuh
= cth ayat :"lame benor aku tak pake baju nih.....udoh bulor kalanyer"

8.Bejeghaib = mcm hampir2 melekat
= cth ayat : "ngantuk benor aku malam ni....udoh bejeghaib mata aku ni ha"
" ater ngaper dibiorkan lama....udoh bejeghaib getoh sekerap tu"

9. Biut = degil
= cth ayat : " kamu ni aku bantei kaghang.....ng aper biut benor"

10. Bejobon2 = berlongok2
= cth ayat : "udoh seminggu baju kamu tak basuh......tu berjobon2 dalam bilik tu"

11 Besit = sebat
= cth ayat : "kamu mengkalu malam ni monteng ngaji.....aboh besit kamu"

12. ceghun-ceghin = badan rasa mcm nak deman
= cth ayat : "lain mcm benor paneih hari ni....badan aku dah rasa ceghun ceghin
dah ni"

Followers